جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران تهران

حوزه/رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران سراسر کشور گفت: هویت حوزه های علمیه دارای عناصری است، یک روح معنوی، اخلاق واخلاص برخی شاخصه های آن است که در این میان، «اخلاص»، مهمترین عنصر هویت حوزه علمیه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان تهران در سالن همایش های شیخ صدوق(ره) حرم عبدالعظیم حسنی(ع) ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، دانشگاهها و مدارس کشور، اظهارکرد: امروز حوزه های علمیه سراسر کشور به منظور حمایت از جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه و فلسطین اجتماع عظیمی را رقم زدند و امید داریم تا ملت ها و دولت های اسلامی به صورت یکپارچه در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی متحد و منسجم شوند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: در این میان مجموعه حوزه‌های علمیه خواهران مراتب همراهی خود را با محور مقاومت به ویژه حزب الله سرافراز، اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به تحولات و معرفت دنیای جدید، رسالت حوزه‌ها اکنون سنگین‌تر شده است، ادامه داد: امروز تقویت حوزه در برابر حوادث و وقایعی که اتفاق می‌افتد از وظایف طلاب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انتظار ملت ایران و مراکز دانشگاهی، حوزوی و علمی از همه امت اسلام و دولت های جهان اسلام یک خیزش جدید و حرکتی نو برای نجات امت اسلام و مردم فلسطین و غزه و لبنان است.

وی افزود: امیدواریم شاهد درخشش بیشتر و طلوع مژده های بالاتر در کشاکش این حوادث و سختی ها باشیم و امروز تعمیق و تقویت هویت حوزه در برابر حوادث و وقایعی که اتفاق می افتد از وظایف روحانیت معظم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در برابر امواج مهاجمی قرار گرفته ایم که بسیار باید هوشمندانه و دقیق و حکیم باشیم و بدانیم هویت حوزه به مثابه نهاد برآمده از منابع دین و امتداد بخش رسالت انبیا در معرض خطر قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه بیش از هزار سال در ایران قدمت دارند و از قم و ری عالمان بزرگ برخاستند و منشاء برکات زیادی شدند. ایرانیان هوشمندانه پذیرای اسلام و تشیع شدند و این افتخار در شناسنامه فرهنگی ملت ایران ثبت شد. حوزه‌های علمیه از دیرباز تاکنون محور علم آموزی و اندیشه ورزی بوده است بطوریکه بسیاری از علوم در حوزه تدریس و تدرس می شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: پایه‌گذاری حوزه علمیه خواهران پدیده جدید، مبارک، مهم و پرفروغ از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است و ریشه در زمان حضرت خدیجه کبری(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) دارد.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: جلسه‌هایی که حضرت فاطمه زهرا (س) برای زنان داشت و پاسخ‌هایی که به مردان مدینه می‌داد، ریشه و جوانه‌های اصلی حوزه علمیه خواهران است و این حوزه مبارکه در عصر جدید نوپا است و می‌بایست ارکان هویت حوزه در نگاه و رویکرد جدید تقویت شود. این هویت، هویت افزون‌خواهی نیست. هویت دانش و معرفتی است، هویتی که خود را در خدمت مردم و نسل جوان بداند، اگر حوزه از تواضع و فروتنی و حس خدمت به مردم خالی شود و از شأن اجتماعی فاصله بگیرد، حوزه نیست.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: هویت حوزه علمیه، دانش بنیانی، نهاد مردمی و اجتماعی و خدمت به خلق است و رکن مهم در این هویت، بُعد روحی و اخلاق معنوی است. حوزه در بُعد دانش بنیانی باید بتواند با مقوله‌های مرتبط با دنیا بفهمد و پاسخی درست داشته باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: یکی از مهمترین عناصر هویت حوزه، اخلاص است که در کنار سایر اعمال نیست و به علت غایی و جهان درون ما نگاه ما برمی گردد و لذا اخلاص رکن محوری و بنیادی در هویت حوزه است که آن را باید پاسداشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ۶۲سال قبل امام خمینی(ره) در قم بنیان فکر و اندیشه ای جدید را پی ریزی کردند و از حوزه ی علمیه قم یک منظومه ی فکری نو با یک دکترین بزرگ معرفتی، فرهنگی، اعتقادی و سیاسی برون آمد و فکری تولید شد که نگاه آن به جهان بود.

وی ادامه داد: این فکر و اندیشه به شکل نهضت و انقلاب اسلامی و سپس نظام اسلامی و اکنون درقالب امواج مقاومت اسلامی و بیداری جهانی پدید آمده و در برابر این حرکت جدید، جهان غرب حتما ساکت نخواهند بود.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: امروز بانوان طلبه نقش آفرینی و کنشگری متفاوتی را بر حسب ضرورت و شرایط زمانی و مکانی باید در دستور کار داشته باشند و نسبت به این مهم بیش از پیش درمسائل اعتقادی و اجتماعی ورود کنند. حوزه جای علم، اندیشه، خرد و تولید فکر است و ما در طراز امام صادق (ع) حرکت می‌کنیم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود مسأله اخلاق را مورد توجه قرار داد وتصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از علوم متعدد از فقه، اصول، کلام و ... در قله حرکت می کنیم ولی در حوزه اخلاق مقداری تأخر داریم، جامع السعاده و کتب اخلاقی بسیاری داریم ولی در برابر فقه، اصول و ... هنوز تأخر داریم که باید نسبت به آن تلاش و اهتمام جدی تری داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha